زیرساختها برای تبدیل« آیـهها» به قطب گردشگری فراهم است
دنیای جنگ و خاطرات جنگجویان قدیمی به یکی از پرطرفدارترین جلوههای جهان گردشگری تبدیل شده است، به طوری که استقبال جوانان و نوجوانان از موزههای جنگ، بازسازی حماسه سربازان و مرور افسانههای رشادتهای دلاورانه، یکی از سرفصلهای محبوب گردشگری در دنیای امروز است.
در سالهای پس از هشت سال دفاع مقدس، مسئولان ما نیز سعی کردهاند آرمانهای انقلاب و دستاوردهای دفاع مقدس را زنده نگه دارند و با اقداماتی مانند برگزاری اردوهای مختلف برای حضور نسل جوان در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور و همچنین ساخت موزههای دفاع مقدس در این راستا گامهایی هم برداشتهاند.
در این میان، استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد که در مبارزات دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، شهدای زیادی را به میهنمان تقدیم کرده است، ظرفیتهای فراوانی برای معرفی این میراث معنوی در حوزه گردشگری داراست. به عقیده صاحبنظران اگرچه مشهد سهم بسزایی در جریان انقلاب و جنگ داشته است و بسیاری از چهرههای تاثیرگذار کشور همچون مقام معظم رهبری نیز از این ناحیه به پا خواستهاند، اما به نظر می رسد در حوزه معرفی فرهنگ جبهه و استفاده از این فرصت به عنوان یک ظرفیت ناب گردشگری چندان که باید و شاید موفق عمل نکرده است.
در چنین فضایی با خبر شدیم مجتمع آیهها که مناسبترین نقطه تبلور گردشگری دفاع مقدس در مشهد محسوب میشود، قصد دارد در تابستان امسال جای خالی برخی کاستیها را پر و زائران و مجاوران را به خود جلب کند. برای بررسی بیشتر این موضوع، سراغ دبیر کنگره بزرگداشت شهدا میرویم.
مجتمع آیهها برای گردشگر جهانی طراحی شده است
سردار امیری با بیان اینکه هدف آیهها به تصویر کشیدن دفاع مقدس برای مخاطبان است، میگوید: مشهد نه تنها یک شهر ملی است، بلکه وجهه بینالمللی دارد. هر آنچه امروز به گردشگری این شهر وارد شود، در دنیا مطرح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در قرنهای اخیر، در هر مقطع زمانی دشمن بخشی از سرزمین ما را جدا کرده است و تنها دورهای که توانستیم پیروز میادین باشیم و به دنیا درس عبرتی تاریخی بدهیم، همین سالهای دفاع مقدس است، ادامه میدهد: مشهد مرکز معنوی کشور و سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون گردشگر است. علاوه بر این امتیاز خاص گردشگران این شهر، انگیزه زیارتی آنها محسوب می شود بدین مفهوم که گردشگر مذهبی بیش از دیگر گردشگران، گنجایش دریافت معنویات را دارد. به نظر من بهترین جایگاه برای تبلور موزههای جنگ و سرمایهگذاری بر پایه گسترش آرمانهای دفاع مقدس، شهر مشهد است.
سردار امیری با بیان اینکه مجتمع آیهها نمایشگاه هبوط تا ظهور را نه تنها مختص گردشگران ایرانی، بلکه برای مخاطب جامعه مسلمان و حتی غیر مسلمان طراحی کرده است، اضافه میکند: در این نمایشگاه برتری حق در برابر ظلم از ورود آدم به زمین تا پیروزی رزمندگان کشورمان با تصویرسازیهای قوی، پخش موسیقی و استفاده از جریان آب و نور به تصویر کشیده شده است.
وی با بیان اینکه دیگر کشورهای دنیا از قصههای جنایتکارانهشان تصویرسازیهای دلاورانه برای گردشگران کردهاند، تاکید می کند: شایسته است که ما با تمام توان دوران دفاع مقدس را برجسته کنیم.
وی ادامه میدهد: برخی موزههای دنیا، تنها یک گردآوری کورکورانه است و نگاه ماندگار ندارد؛ مثلا موزه هواپیما، تانک یا توپ که تنها جنبه اقتصادی دارند. در مجتمع آیهها زیرساختها برای محیطی آماده شده است که در هیچ موزه دنیا همتا ندارد. ما با آیات قرآن جلوه مقاومت و پایداری را به تصویر کشیده ایم و همین رویکرد قرآنی تاثیرگذاری خاصی بر مخاطب جهانی دارد.
دو نگاه واقعگرایانه و انتزاعی برای جذب مخاطب
وی در پاسخ به اظهار نظر برخی بازدید کنندگان در باره کم رنگ بودن تصویرسازیهای جنگ و دفاع مقدس در مقایسه با غرفههای پیامبران، میافزاید: دو نگاه در طراحی آیهها وجود دارد، یکی جریان تبیین شده و واقعگرایانه از حضرت آدم تا خاتم که ملموسبودن آن ضروری است و دیگری برجسته کردن جریان دفاع مقدس با مفاهیم انتزاعی و درگیر کردن فکر بازدیدکنندههاست. البته این نمایشگاه، مقدمهای برای ساخت موزه اصلی است. ما در این مرحله، تنها 2 تا 3 هزار متر مربع را به نمایشگاه اختصاص دادیم تا نظرات مخاطبان را دریافت کنیم و در آینده با دست پر سراغ موزه اصلی که مساحت چند هکتاری برایش پیشبینی شده است، برویم. در حال حاضر 3 تا 4 دفتر از نظرات بازدیدکنندهها پر شده است که 5/99درصد بازدیدکنندگان، اصل رویداد را مثبت ارزیابی کرده اند.
دبیر کنگره بزرگداشت شهدا درباره ضعف اطلاعرسانی و برنامهریزی برای حضور بازدیدکننده عام در این مجموعه تصریح میکند: بیشتر مدارس دخترانه و پسرانه مشهد برای بازدید به این محل آمده اند، پس تقریبا همه شهروندان مشهدی از وجود این مکان اطلاع دارند.
برای آشنایی کامل شهروندان با این مجموعه فراخوان دعوت عمومی خواهیم کرد. در بخش زائران نیز تا کنون ورود نکرده بودیم، اما با هماهنگیهای صورت گرفته با شهرداری مشهد، اتوبوس ویژه از حرم تا آیهها برای سهولت دسترسی زائران در دستور کار است.
وی با تاکید بر ضرورت اطلاعرسانی ملی، اضافه میکند: در کنار فراخوان عمومی، نماهنگی تولید شده است که به زودی از شبکههای سراسری پخش خواهد شد. همچنین اطلاعیههایی در این باره در فضای مجازی و تبلیغات شهری منتشر میشود.
دیوار 23هزار شهید؛ در انتظار وعدههای استانداری!
سردار امیری با اشاره به اینکه همیشه کارهای بزرگ نیاز به حمایتهای همگانی دارد، تصریح می کند: طرح بزرگی برای ساخت دیوار نقش برجسته 23 هزار شهید استان در دستور کار داریم که این طرح در واقع، شروع دیگر طرحهاست؛ اما با وجود قول استانداری برای تامین بخشی از هزینهها، هنوز دست ما خالی است و دیوار نیمه کاره مانده است.
وی با بیان اینکه ما از نهادهایی چون شهرداری و استانداری انتظاری بیش از این داریم، ادامه میدهد: مجتمع آیهها تنها به یک نمایشگاه اکتفا نکرده است، بلکه شبیهسازی منطقه عملیاتی کربلای 5 را که یکی از سختترین جلوههای رویارویی نیروهای ما با دشمن بود، به تصویر کشیده است، به طوری که بازدیدکننده در فضای واقعی جبههها قرار میگیرد. همچنین سه سالن همایش با ظرفیتهای یک هزار، یک هزار 500 و 2 هزار نفر نیز در این مجموعه طراحی شده است که در سطح استان خراسان بی نظیر است. در حال حاضر، بزرگترین سالن اجتماعات داخل شهر مشهد سالن صدا و سیماست که پارکینگ مناسبی ندارد، اما در مجتمع آیهها برای همه امکانات رفاهی بازدید کننده برنامهریزی شده است.
وی با تاکید بر سفارش مقام معظم رهبری بر انتشار آموزههای دفاع مقدس به صورت عینی، میافزاید: یکی از برجستهترین خصوصیات انسان فراموشی است و ما به منظور جلوگیری از آن باید به سمت حرکتهای سازنده برای شهروندان مشهدی به ویژه در نسل جوان حرکت کنیم بنابراین در کنار توجه به ساخت مجتمعها و موزهها در حوزه مقاومت و پایداری، سفر راهیان نور را در برنامه داریم. خراسان همیشه در اعزام به این سفر، مقام اول را داشته است و ادامه این روند در رشد نگاه معرفتی نسل آینده شهرمان تاثیرگذار خواهد بود.
سردار امیری در پایان از همه هنرمندان، صاحبنظران و اصحاب رسانه خواست تا با ارائه نظرات سازندهشان، در تقویت این الگوی نمونه گردشگری کشورمان تلاش کنند.
مرجان جاودانی – به نقل از روزنامه شهرآرا